Kalau betul anda kesian dengan Rohingya, Ini cara anda boleh tolong, BAGI RM1 pun dah cukup !!

loading...


TAHUKAH ANDA, PEMBUNUHAN DAN KEZALIMAN KEPADA ETNIK ROHINGYA SUDAH SAMPAI TAHAP DARURAT WAKTU INI ?

Sedih. Sangat menyedihkan. Setiap hari masuk berita dalam Whatsapp group saya mengenai keadaan terkini di Mnyanmar. Secara specifiknya, di Arakan.


Dahulu, semasa di bawah pemerintahan junta tentera, kekejaman kepada etnik Rohingya berlaku sepanjang masa.

Apabila Aun San Suu Kyi berjaya menjadi pemerintah menewaskan parti junta tentera, harapan besar diletakkan di bahu pemegang nobel keamanan ini untuk menghentikan kekejaman kepada etnik Rohingya ini.

Namun, ianya meleset sama sekali.

Kini, kekejaman menjadi lebih buruk berbanding zaman pemerintahan junta tentera.

ASSK terang terang isytihar polisi tidak boleh lagi gunakan nama Rohingya di negaranya. Rohingya ini dianggap tidak sah langsung untuk duduk di negara Mnyanmar.

Kesan dari itu, kami mendapat berita etnik Rohingya sedang di halau secara aggresif dari semua perkampungan mereka.

Tidak cukup dengan itu, setiap hari dikhabarkan paling minima 5 orang gadis akan diculik dan dirogol oleh tentera pemerintah. Allahuakbar! Melampau sungguh!

Anak anak kecil dibunuh tanpa peri kemanusiaan. Ada satu gambar yang saya dapat cukup menyedihkan. Terburai isi perut si kecil yang tidak berdosa itu. Tak sanggup saya kongsikan gambar itu di sini. Sangat menyayat hati. Nauzubillah.

Yang dewasa ada yang disembelih hidup hidup. Dipenggal kepala dan disepak seumpama bola . Dan ini bukan cerita puluhan tahun lepas, bukan juga cerita tahun lepas , bukan juga cerita bulan lepas, ini cerita sekarang! Cerita hari ini!

Nah! Mahu tunggu apa lagi?

Kami para NGO Islam di Asean segera buat mesyuarat tergempar. Etnik Rohingya ini mesti segera dibantu. Apatah lagi mereka saudara seakidah dengan kita.

Hasil mesyuarat, kami setuju untuk lancarkan kempen Food Flotilla For Mnyanmar (Rohingya).

Kami telah salurkan bantahan secara rasmi kepada seluruh kedutaan asing , negara OIC, ASEAN SECRETARIAT, dan kami telah pun menghantar memo dan terus berdemo di pejabat UN.

Kami juga komited untuk segera lancarkan kutipan dana sebanyak mungkin untuk menghantar bantuan kecemasan berupa makanan, perubatan dan pakaian kepada mereka yang sedang di zalimi di Mnyanmar.

Tak cukup dengan itu. Kami mahu usaha kali ini biar dapat perhatian seluruh dunia. Kami mahu dunia segera bertindak hentikan kekejaman di Mnyanmar. Lalu lahir idea untuk hantar kapal penuh dengan barang bantuan kesana. Biar pun ada halangan besar yang menanti,kami tak kisah,kami akan redah aje!

Lagi kami dihalang, lagi kuat keinginan kami untuk merempuh masuk memberi bantuan. Kami tidak akan berdiam diri melihat saudara Rohingya kita dibelasah setiap masa!

Ayuh teman teman, bantu kami untuk membantu mereka.

Paling kurang, tolong like dan share kan posting ini supaya lebih ramai orang boleh terlibat dalam memberikan bantuan kepada Umat Islam Rohingya.

Insya Allah, target kami selewat lewatnya bulan 12 ini kapal akan bergerak.

Buat masa itu, kami mohon sokongan dana dari orang ramai untuk kami salurkan bantuan kepada mereka.

Sekiranya anda ada rezeki lebih, boleh juga salurkan bantuan kewangan kepada mereka berupa wang ringgit untuk mereka belikan keperluan segera seperti ubat ubatan , beras , pakaian dan khemah untuk berteduh. Akaun bank ngo kami ialah 5641-0042-1083 (Maybank, Pertubuhan Kebajikan Serantau Muslim).

Sekali lagi, mohon bantu kami dengan like dan share posting ini kepada seramai mungkin kenalan anda.

Terima kasih. Semoga Allah memberkati usaha kita semua. Amin.

Ustaz Hakim Mohd Nor
Setiausaha Serantau Muslim
Layari www.smuslim.com utk kepastian

SM Hotline: +60108659407
admin@smuslim.com
Loading...

0 Response to "Kalau betul anda kesian dengan Rohingya, Ini cara anda boleh tolong, BAGI RM1 pun dah cukup !!"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close