Kita masuk Syurga dengan Rahmat Allah, bukan dengan amalan kita.


MASUK SYURGA ADALAH DENGAN RAHMAT ALLAH...





Assalamualaikum warahmatullah...

1. Alhamdulillah.. Apa khabar kalian semua? Sihatkah?=) Pada hari ini, saya teringin nak berkongsi satu tajuk/ilmu berkenaan "Masuk Syurga Adalah Dengan Rahmat ALLAH.."

2. Saudaraku sekalian, masuk syurga sebenarnya adalah dengan rahmat ALLAH.. Sesungguhnya seorang manusia dapat masuk syurga iaitu semata-mata dengan rahmat ALLAH.. Kita esok nak masuk syurga, kerana rahmat ALLAH kepada kita, kerana kasihan ALLAH kepada kita.. Bukan kerana amalan kita.. Manusia esok kalau nak masuk syurga, bukan kerana amalan dia, bukan kerana dia rajin sembahyang sunat, bukan kerana dia rajin puasa sunat, bukan kerana dia rajin pergi umrah, bukan kerana dia pergi menunaikan haji sebanyak 3 kali, bukan kerana dia banyak sedekah, tetapi dia dapat masuk syurga kerana rahmat ALLAH.. Kerana ALLAH kasihan kepada kita.. ALLAH nak kasihan kepada kita, ALLAH akan tengok amalan yang kita buat.. Perlu diingat saudaraku sekalian, amalan yang kita buat, TIDAK semestinya membolehkan kita masuk ke dalam syurga ALLAH..

3. Maka tidaklah boleh kita kata, boleh dapat masuk syurga semata-mata dengan amal ibadah apabila berbuat amal ibadah.. Tidak boleh.. Sebagai contoh, "macam mana ni, aku dulu sembahyang tak tinggai, macam mana aku tak masuk syurga?" Tidak boleh kata macam itu, sebab, masuk syurga bukan kerana sembahyang itu, tetapi kerana, rahmat daripada ALLAH.. Maka i'tikad (keyakinan & kepercayaan) yang demikian itu adalah i'tikad yang tidak sebenarnya.. Siapa yang kata dia buat amal dia boleh masuk syurga, itu i'tikad yang tidak betul.. Dia masuk syurga, kerana rahmat ALLAH, kerana ALLAH kasihan kepada kita..

4. Kerana adalah kita manusia, hamba ALLAH.. Takkanlah hambanya, maka tetaplah duduk di bawah naungan limpah rahmat-Nya.. Kita sebagai hamba, mengharapkan belas kasihan tuan.. Sebagai hamba, kita harap ALLAH kasihan kepada kita.. Itu sahaja.. Dan sekiranya seseorang yang mengerjakan apa yang disuruhnya itu, maka dimasukkan ia kedalam neraka, maka tidak boleh seseorang itu berkata, MENGAPA? Kalau seseorang itu sembahyang, tiba-tiba dia masuk neraka, dia tidak boleh kata pada ALLAH, "Pasai apa saya masuk neraka sedangkan saya sembahyang?" Saudaraku sekalian perlu ingat, dalam Al-Quran ALLAH Taala ada berfirman :



Maka Wail lah (balasannya) bagi orang yang sembahyang
Surah Al-Maun : Ayat ke 4

5. Orang yang sembahyang yang macam mana? Ayat yang seterusnya ada menceritakan sebab-sebab kenapa orang-orang yang sembahyang, tiba-tiba ALLAH Taala letakkan dia kedalam neraka.. Maknanya, ada orang yang sembahyang, tapi kena masuk neraka.. Kerana sembahyang yang dia buat itu tidak menepati sembahyang yang dikehendaki oleh ALLAH.. Maknanya, amal ibadah yang kita buat, belum menjamin tempat kita dalam syurga.. Amal ibadah yang kita buat ini hanya dijadikan sebab musabab untuk ALLAH memberi rahmat kepada kita.. Rahmat ALLAH menempatkan kita kedalam syurga ALLAH.. Kerana hambanya, dan miliknya, maka ikut suka tuannya.. Oleh kerana kita hamba ALLAH, ikut suka ALLAH dia nak buat apa kepada kita, kita tidak boleh pertikai tindakan ALLAH..

6. ALLAH dah berjanji, siapa yang berbuat baik, maka dia akan balas baik.. Dan ALLAH TIDAK mungkir janji.. Mana-mana orang yang berbuat baik, ALLAH akan bagi balasan baik kepada kita.. Maka itu janji ALLAH Taala kepada semua hamba-Nya..

7. Mudah-mudahan apa yang saya tuliskan ini bermanfaat.. Sekian sahaja dahulu.. Jumpa lagi di penulisan akan datang.. Terima kasih kerana meluangkan masa untuk membaca..

Wallahua'lam..


WIIIIII

iklan bawah