(10 Gambar) Dalang Sebenar Disebalik Kejatuhan P. Ramlee Yang Ramai Tak TAHU !! SEBARKAN SUPAYA KELUARGA P RAMLEE DAPAT KEADILAN!!

loading...

Siapa tak kenal dengan lagenda P. Ramlee yang sehingga kini masih lagi dikenali malah diminati oleh generasi baru. Untuk pengetahuan anda semua, sebelum meninggal dunia, P. Ramlee hidup dalam kemiskinan. Ikuti kisahnya.






P. Ramlee Berani Kerana Benar


Periuk nasi P. Ramlee ditutup oleh 2 syarikat yang dinaikkan oleh P. Ramlee:


1. Jaafar Abdullah, Eksekutif Shaw Brothers keluar surat memberhentikan khidmat P. Ramlee atas arahan RunRun Shaw dan RunMe Shaw. Ditulis, “Karya P. Ramlee tak bagus..”


2. EMI menamatkan kontrak P. Ramlee, Mrs Devan berkata “Lagu P. Ramlee dah tak laku.. orang tak beli”. EMI Malaysia juga kata kontrak P Ramlee adalah dgn EMI Singapura.





Harus diingat, P. Ramlee pulang ke Malaysia apabila Shaw Brothers yang suruh apabila pekerja Studio Jalan Ampas yang dibayar gaji amat rendah membentuk Union pekerja Melayu dan membuat banyak protes. Lee Kuan Yew arah Shaw Brothers ditutup utk sekat union itu. Apa tujuan LKY?


EMI pula seolah tidak lagi kenang jasa P. Ramlee. Seniman Agung ini telah memberikan pulangan yang sangat lumayan kepada EMI hasil dari ratusan lagu dan album P. Ramlee, Saloma dll… Kenapa perlu buang terus P. Ramlee? Ikon terbesar industri musik semasa itu? Bukankah kompilasi lagu P. Ramlee dan hasil lirik setta lagu P. Ramlee masih popular?





Itu lah dua punca dari bidang lakonan dan lagu yang telah jatuhkan karier P. Ramlee. Ianya satu bentuk pengkhianatan P. Ramlee adalah seorang pejuang seni yang berjuang memartabatkan budaya Melayu dalam filem dan lagu Melayu fu dalam nyanyian.


Tak cukup dengan itu, wartawan tempatan juga kerap memperlekeh usaha P. Ramlee pada ketika irama Pop Yeh Yeh, Blues, Rock dan Pop sedang meresap ke dalam jiwa anak bangsa. P. Ramlee terpaksa memboikot media yang sering memutarbelit kenyataan nya.





Karyawan pula ramai dengki dan merasakan mereka lebih baik. Apabila P Ramlee tubuhkan PERFIMA bersama HM Shah.. Dan turut disertai Jaafar Abdullah, Jins Shamsuddin dan Salleh Ghani.. Maka BOD putuskan bahawa P. Ramlee tak bagus sebagai pengarah filem kerana ‘tiada kelayakan akademik’.. Maka Jins Shamsuddin yang dilantik jadi Pengarah Filem kerana dia baru balik dengan sijil pengarahan filem dari London.


Maka P. Ramlee dan HM Shah keluar dari PERFIMA pada Februari 1973. Segala usaha P. Ramlee disabotaj. 3 bulan selepas itu, P. Ramlee menjadi bertambah stress apabila menerima saman mahkamah. Beliau menjadi penjamin/guarantor kepada deorang kawan untuk satu pinjaman. ‘Kawan’ ini lesap, P. Ramlee berhadapan tindakan mahkamah yang boleh menjatuh hukum bankrapsi sedang P. Ramlee tidak ada wang untuk tebus diri.





Beliau mengalami kemurungan dan kekecewaan yang amat sangat. Sedang Nasir P. Ramlee pula kawin di usia 19 dan keluar rumah. P. Ramlee kecewa dan marah kerana tidak bersetuju dengan perkahwinan itu.. Beliau menjadi tidak terurus, tak bercukur sehingga hari tragik itu.. Sedih.. Kecewa.. Stress hampir maksima.


Seminggu selepas menerima surat saman itu P. Ramlee meninggal dunia menjelang subuh 29 Mei, 1973 akibat serangan jantung. Sblm nya beliau mengadu sakit dada dan dalam kesakitan sempat berpesan kepada Sazali.. ” Jaga Mama baik-baik walau apapun yang terjadi…”













Innalillahi Wainna Illaihi Roji'un.


Faham kan kenapa saya share benda ni? Kalau dah faham sila share.

Sumber: www.blogmazeer.com

Loading...

12 Responses to " (10 Gambar) Dalang Sebenar Disebalik Kejatuhan P. Ramlee Yang Ramai Tak TAHU !! SEBARKAN SUPAYA KELUARGA P RAMLEE DAPAT KEADILAN!!"

  1. Meninggal dlm USIA yg terlalu
    Muda..Dikala negara belum lagi maju spt Ari ni.Kalau dia masih HIDUP pasti banyak
    Lagi Karya yg Akan dihasilkannya, begitu jga banyak penghormatan akan diterimanya.

    ReplyDelete
  2. Btl apa yg diperkatakan tu...
    Penulis harus fhm..itulah hukum dunia.. Bila ada dibenci..bila tiada barulah di kenang..dunia oh dunia..apa yang tinggal ialah nama..apa yg dibawa ialah amalan..jadi marilah sama2 kita sedekah kan beliau alfatihah semoga ianya berkekalan buat beliau..

    ReplyDelete
  3. Zaman kegemilangan P Ramlee memang dah tamat sebab tu semua product2 beliau tak laku pada ketika tu..

    ReplyDelete
  4. Begitulah adat kehidupan. Andai bijak dan punyai byk kelebihan, ramai pula yg iri hati. Baik dan bermuka2 di depan shj tetapi tikam belakang. Spt jg kisah Hang Tuah. Zaman itu zaman manusia jahil agama. Zaman ini ajaran agama meluas. Pun, masih ada manusia berhati busuk. Hanya Allah yg mampu mbalasnya. Al-Fatihah utk arwah P. Ramli.

    ReplyDelete
  5. innalillahhiwainnahirojiun....surah al fatihah😭😭😭

    ReplyDelete

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close