"Benda tu Tengok Anak awak je,Sebab awak Tak Halang dia Selepas Bayi Kita Lahir"

loading...





Benda tu tengok anak awak je,sebab awak tak halang dia selepas bayi lahir|Gara gara tak jaga & tak tahu pasal amalan ini….. Saya dan isteri sangat lalui kesusahan lepas melahirkan anak sulung kami.

Kami berkahwin pada usia 28 tahun dan masa tu confident yang kami ni dah bersedia untuk ada cahaya mata.

Allah…. rupanya tidak… ada perkara yang kami terlepas pandang membuatkan anak kami – Qalisha tak dapat lelapkan mata walau sekejap.. dia menangis setiap kali terdengar suara saya & isteri.

Bayangkan… waktu berpantang ni isteri saya menangis sebab tak tahu apa yang terjadi dengan anak kami. Bila bawa ke hospital, doctor cakap anak sihat & ok saja.

Saya tengok isteri saya sedih ja… sebab Shila pernah cakap masa pregnant dulu yang dia nak dodoikan anak dengan nyanyikan nasyid kesukaanya. Malangnya, isteri saya terpaksa diam saja dan tak bercakap dengan anak kami.

Memasuki minggu kedua lepas lahirkan Qalisha… kami berjumpa seorang imam masjid. So selepas ustaz tanya kami beberapa perkara… rupanya selepas Qalisha dilahirkan saya yang bagi green light kepada Ummu Sibyan.

Saya & ramai yang tak tahu sebenarnya Ummu Sibyan ni adalah syaitan yang menunggu anak kita yang baru dilahirkan untuk menyesatkannya.

Ustaz siap bagi tahu…

” ‘dia’ tengah tengok ja anak awak ni untuk ajak ‘main main’.. sebab awak tak halang ‘dia’ dari jauhkan diri dari anak lepas lahir dulu” – ustaz

Terkejut & berdebar juga saya masa tu. Takut sesuatu jadi kpd anak kami.

“Solat saja tidak cukup… ada beberapa amalan sunnah yang Farid kena buat & satu perkara sunnah ni wajib buat sesudah melahirkan anak” – Ustaz

So ustaz pun explain….. seorang ayah atau org terdekat perlu mengazan di telinga kanan anak dan iqamat di telinga kiri bayi ini sesudah dilahirkan bagi menjauhkan gangguan Ummu Sibyan dari lifenya.

Sesudah Qalisha diazan & diiqamat dengan penuh doa mohon perlindungan dari ALLAH swt ini… Alhamdulillah anak kami kembali normal seperti anak anak lain. Alhamdulillah.

Saya harap ‘dia’ tak ganggu life kami lagi.

Dear bakal ibu & ayah… ambil tahu amalan2 yang diajar Rasulullah ini. Ia sangatlah penting untuk menjadi benteng mengahalang anak anak kita dari perkara yang tidak baik.

Saya kongsikan 7 SUNNAH RASULULLAH SAW SEAWAL MENYAMBUT KELAHIRAN BAYI…

AZAN – Seeloknya dilakukan ayah bayi. Diazankan di telinga kanan bayi & iqamah di telinga kirinya. Kenapa? Mengelak dari diganggu Ummu Sibyan. Siapa Ummu Sibyan? Sejenis iblis yg menanti kehadiran bayi yg baru lahir utk menakutkan & menyesatkannya.

 BERTAHNIK – Dilakukan oleh org2 yg punya sifat taqwa & soleh. Caranya.. kurma yang dikunyahnya disuap kepada bayi & dilalu lalukan ke langit langit bayi & dibacakan doa doanya. Kenapa? Dengan harapan agar anak ini juga menjadi anak yg soleh & bertaqwa.

 MENAMAKAN BAYI – menamakan bayi dgn nama2 yg baik pada hari ke-7 selepas kelahirannya.

 BERCUKUR – Disunatkan mencukur kepala bayi pada hari ke-7.. kemudian bersedekah kpd org2 fakir miskin dgn perak seberat timbangan rambutnya itu.

 NILAIAN RAMBUT BAYI – Menimbang rambut bayi yang dicukur & mendermakan perak atau emas kepada fakir miskin.
Cth :
Berat rambut bayi : 2gram.
Harga emas : RM 170.00
Harga perak : RM RM 3.00

Jika dibayar menggunakan nilaian emas :
RM 170 X 2 gram = RM 340.00

Jika dibayar menggunakan nilaian perak :
RM 3.00 X 2 gram = RM 6.00
Menurut mazhab syafi’i bersedekah itu boleh sama ada mengikut nilaian emas atau perak. Terpulang kpd kemampuan…

 AKIKAH – Menyembelih 2 ekor kambing bagi kanak kanak lelaki & seekor kambing bagi anak perempuan. Disunatkan utk menyediakan hasil sembelihan itu kpd org ramai dgn dimasak masakan seperti masak kurma semasa kenduri akikah sebagai tanda kesyukuran kelahiran bayi.

 BERKHATAN – Wajib bagi anak lelaki & digalakkan bagi anak perempuan.

“dapatkan lebih info kehamilan & kelahiran di facebook page 9bulan10hari
Loading...

0 Response to ""Benda tu Tengok Anak awak je,Sebab awak Tak Halang dia Selepas Bayi Kita Lahir""

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close